Informacje o rozmowach między Gdańsk Shipyard Group a Kleven Maritme o możliwości inwestycji w Stocznię Gdańsk opublikowane na portalu trojmiasto.pl wywołały falę spekulacji na temat przyszłości Stoczni Gdańsk. 3 miesiące wcześniej podobne informacje obiegły Szczecin. Naiwnością byłoby twierdzić, że Kleven Maritime rozmawia wyłącznie ze Stocznią Gdańsk.

Kleven Maritime jest częścią Kleven Maritime Holding. To rodzinny holding, na którego czele stoi obecnie Kjersti Kleven. W skład holdingu wchodzą m.in. dwie stocznie w regionie Sunnmøre: Kleven Verft i Myklebust Verft. W bieżącym roku obie stocznie mają dostarczyć 10 jednostek dla firm obsługujących platformy wiertnicze i wydobywcze sektor offshore. Są wśród nich takie firmy jak Rem Offshore AS czy Olympic Shipping AS. Aktualny portfel zamówień jest wypełniony do lutego 2016 roku.

 W październiku 2013 roku branżę stoczniową obiegła informacja, że Kleven Maritime Holding jest zainteresowany inwestycją na terenie Stoczni Szczecińskiej. Doszło nawet do podpisania listu intencyjnego między TF Silesia i Kleven Maritime. Przecieki w tej sprawie nie pomogły w realizacji inwestycji – sprawią zajęli się politycy prawicowi lobbujący za stworzeniem parku przemysłowego. Ich zdaniem wejście norweskiego inwestora uniemożliwi reaktywację przemysłu okrętowego na terenie Stoczni Szczecińskiej. Dodatkowo niejasny status prawny pochylni skomplikował rozmowy między stronami i rozmowy ustały. Po dwóch miesiącach pojawiły się informacje na temat zainteresowania norweskiego inwestora Stocznią Gdańsk.

Norwegowie lubią dyskrecję. Tak wiarygodny i poważny inwestor jak Kleven Maritime nie podejmie pochopnej decyzji szczególnie w atmosferze politycznej awantury. Norweski inwestor z pewnością nie prowadzi rozmów wyłącznie ze Stocznią Gdańsk. Rozmowy w Gdańsku i Szczecinie mogą być tylko narzędziem negocjacyjnym służącym do podpisania jak najkorzystniejszej umowy z zupełnie innym podmiotem. Niewykluczone, że nie dowiemy się z kim są najbardziej zaawansowane rozmowy do chwili podpisania umowy. Nie musi to być partner z Polski. Norweski przemysł stoczniowy ma również pozytywne doświadczenia z firmami z Turcji, Ukrainy, Rumunii czy Chorwacji. Przecieki i spekulacje jakie miały miejsce w epizodzie szczecińskim i podczas obecnych rozmów ze Stocznią Gdańsk mogą tylko zniechęcić inwestora. Pieniądze lubią cisze…

Rynek Nordycki to firma doradcza. Obserwujemy życie gospodarcze w krajach nordyckich, wykonujemy analizy i opracowania branżowe. Doradzamy polskim przedsiębiorstwom działającym w Norwegii, Szwecji i Finlandii.

źródła: trojmiasto.pl, klevenmaritime.no, portalorski.pl