NOR-SHIPPING 2013 – pytania o przyszłość przemysłu stoczniowego i offshore.

Na początku czerwca odbyła się kolejna, 45 edycja targów przemysłu stoczniowego i offshore NOR-SHIPPING organizowanych co dwa lata w Lillestrøm, pod Oslo. 1037 wystawców z ponad 50 krajów, niezliczona ilość spotkań i debat z udziałem czołowych przedstawicieli przemysłu stoczniowego i wydobywczego wypełniły tygodniowy program targów.

Do Norwegii przyjechali reprezentanci stoczniowego świata. Dominowali tradycyjnie wystawcy z Europy, Dalekiego Wschodu i Stanów Zjednoczonych. Wśród polskich wystawców dominowały stocznie ze Stocznią Remontowa na czele, która postarała się o ciekawą i niebanalną aranżację stoiska. Pozostali polscy wystawcy jak Vistal, Stocznia Nauta, Stocznia Gryfia czy Morska Stocznia Remontowa postarali się o ciekawą ofertę i profesjonalną obsługę podczas targów.

Nagrodę „Ship of the Year 2013” przyznawaną przez magazyn Skipsrevyen otrzymał zaprojektowany i zbudowany w stoczni ULSTEIN prototypowa jednostka typu IMR„Seven Viking” (kadłub nagrodzonej jednostki został zbudowany przez ukraińską stocznię Zaliv). Nagrodę odebrała szefowa stoczni Ulstein Gunvor Ulstein, która przyjechała również wziąć udział w panelu Agenda Ofshore.

Innym ciekawym prototypem prezentowanym podczas targów był prom ZERO CAT ze stoczni Fjellstrand. Jednostka ta ma być użytkowana na drodze krajowej E39 między Larvik i Oppedal od stycznia 2015 roku. ZERO CAT ma być napędzany całkowicie na baterie, a ładowanie baterii ma się odbywać podczas 10-minutowych postojów na przeciwległych krańcach fiordu. Aby zredukować ciężar baterii, kadłub promu będzie wykonany z aluminium. Tego typu jednostka może być przełomowa, szczególnie w transporcie promowym na krótkich dystansach.

NOR-SHIPPING to nie tylko impreza wystawiennicza, ale również forum wymiany myśli i wyznaczania kierunków rozwoju w branży. Panele dyskusyjne i konferencje organizowane w czasie trwania targów mogły być inspirujące i stanowić impuls do przedefiniowania strategii firm z branży.

Norweski przemysł stoczniowy jest od lat ściśle uzależniony od rozwoju branży Oil & Gas. Produkcja jednostek przeznaczonych do obsługi przemysłu ofshore typu PSV, AHTS i OSV to główny, jeśli nie jedyny profil produkcyjny stoczni Ulstein, Vard (dawniej STX Europe i Aker Yards), Kleven czy Bergen Group. Dzięki wysokim cenom ropy, branża offshore jest obecnie w rozkwicie. Powtarzane do znudzenia pytanie o prognozy poziomu cen ropy i obawy ich rychłego spadku obecne były również podczas debat towarzyszących targom. Odpowiedź na to pytanie padła podczas panelu Ocean Space Technology. Zdaniem uczestników debaty to nie cena ropy, a możliwości współpracy, kontrola kosztów i inwestycje w wykształcenie zdecydują o przyszłości przemysłu stoczniowego i offshore w Norwegii.

– Uważam, że możemy pracować lepiej wspólnie, niż to robimy dziś. Co najmniej w części trudnych projektów byłoby lepiej współpracować z podwykonawcami na wczesnym etapie aby stworzyć najlepsze możliwie rozwiązania. – powiedziała Gunvor Ulstein podczas panelu. – Cena ropy jest bardzo nieprzewidywalna. Można się tylko domyślać ich wysokości w przyszłości. Cena ropy jest również zależna od polityki i można narysować najciemniejszy i najjaśniejszy scenariusz. I trzeba po prostu znaleźć sobie miejsce i starać się myśleć, że w razie spadku cen ropy możesz zająć się innymi sprawami – dodała.

Kolejne targi NOR-SHIPPING już za dwa lata, w czerwcu 2015 roku. Do zobaczenia!

Maciej Snarski, Rynek Nordycki

Rynek Nordycki to firma doradcza. Współpracujemy z polskimi przedsiębiorstwami operującymi w Skandynawii i Finlandii. Doradzamy firmom poszukującym partnerów biznesowych w Norwegii, Finlandii, Szwecji i innych krajach skandynawskich. 

Udostępnij