Norweskie firmy nie decydują się na zatrudnienie specjalistów z zagranicy, mimo powszechnej opinii, że zagraniczni pracownicy są potrzebni.

Badania przeprowadzone na zlecenie ManpowerGroup wskazują na rozbieżności w zapotrzebowaniu na pracowników o specjalistycznych umiejętnościach, a gotowością do zatrudnienia obcokrajowców, określanych często jako osoby spoza norweskiego kodu kulturowego. Brak umiejętności językowych i uprzedzenia są głównymi przyczynami, z powodu których norwescy pracodawcy rezygnują z zatrudnienia obcokrajowców, mimo posiadanych przez nich wymaganych kwalifikacji.

Maalfrid Brath z ManpowerGroup uważa wyniki za niepokojące. Wskazuje jednocześnie, norwescy przedsiębiorcy muszą się obudzić i stworzyć atmosferę akceptacji wielokulturowości, która pozwoli zatrudniać więcej zagranicznych pracowników tak niezbędnych norweskiej gospodarce.

Badania zostały przeprowadzone przez Opinion Perduco na liczbie 2000 norweskich przedsiębiorców

Główne wnioski z badań:

  • 37% ankietowanych przedsiębiorstw ma jednego, bądź kilku pracowników o wielokulturowych korzeniach.
  • Branża hotelowo restauracyjna ma największy udział pracowników o wielokulturowych korzeniach (65 %), następnie przemysł (48 %). Sektor usług ma najmniejszy, bo 30% udział pracowników wielokulturowych.
  • Nie zauważono różnic w odpowiedziach w zależności od regionu Norwegii.
  • 74 % przedsiębiorstw nie widzi potrzeby zwiększania udziału pracowników o korzeniach wielokulturowych.
  • 37 % ankietowanych jest zgodnych, że wielokulturowy zespół pracowników daje przedsiębiorstwom przewagę konkurencyjną.
  • 73 % uważa, że niedostateczne umiejętności językowe są przeszkodą w znalezieniu pracy na stanowisku zgodnym z posiadanymi kwalifikacjami.
  • 43 % respondentów uważa, że uprzedzenia wśród pracowników są najważniejszą przeszkodą w uzyskaniu pracy przez osoby z odpowiednimi kwalifikacjami o korzeniach wielokulturowych.
  • 49 % ankietowanych uważa, że wielokulturowość dodaje norweskiej gospodarce unikalną wiedzę, którą nie uda się uzyskać w jakikolwiek inny sposób.
  • 74% respondentów nie wie co należałoby zrobić, aby ich przedsiębiorstwo stało się atrakcyjnym miejscem pracy dla kandydatów o korzeniach wielokulturowych.

Źródło: NRK

Rynek Nordycki świadczy usługi consultingowe wobec polskich firm działających, lub planujących rozszerzenie działalności na teren Norwegii, Finlandii i innych krajów skandynawskich. Doradzamy kompleksowo, począwszy od pozyskiwania klientów, przez kwestie płacowe i podatkowe, aż do pomocy w realizacji kontraktów.