Specjaliści z Rynku Nordyckiego wzięli udział w charakterze ekspertów podczas kolejnej edycji konferencji „Otwarci na Skandynawię”. Maciej Snarski z firmy Rynek Nordycki pełnił funkcję moderatora panelu dyskusyjnego: „Jak postrzegane są polskie produkty na rynkach skandynawskich?”
Konferencja „Otwarci na Skandynawię”, która odbyła się 30 października 2025 r. w Hotelu Wileńskim w Olsztynie zgromadziła ponad 100 uczestników – wśród nich byli przedsiębiorcy ze Szwecji, Norwegii, Danii, Finlandii reprezentujący branżę IT, meblową, budowlaną, metalową, OZE i kosmetyczną. Organizatorem wydarzenia był Samorząd Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Ciekawe prelekcje i panel dyskusyjny, w którym wzięli udział przedstawiciele krajów nordyckich przybliżyły uczestnikom konferencji praktyczne aspekty ekspansji na rynki północnej Europy i najważniejsze trendy w gospodarce skandynawskiej.
Otwarci na Skandynawię 2025, panel dyskusyjny

Podczas panelu dyskusyjnego prowadzonego przez Macieja Snarskiego z Rynku Nordyckiego, zaproszeni goście dzielili się swoimi refleksjami na temat obecności polskich produktów i polskich marek w Skandynawii. W gronie panelistów znalazły się następujące osoby:
- Daniel Jastrun (Swedish-Polish Chamber of Commerce)
- Tuomas Asunmaa (Spondeo)
- Jagienka Komorowska-Hellden (Helldén Solutions)
- Ewa Danela Burdon (President NPCC Norwegian-Polish Chamber of Commerce)
- Krzysztof Gajdamowicz (Visimind Ltd)
Paneliści zwrócili uwagę na znaczącą zmianę postrzegania polskich produków na przestrzeni ostatnich 15 lat. Mimo to, zmiany nie są satysfakcjonujące biorąc pod uwagę poslki potencjał eksportowy. Zdaniem Ewy Danieli Burdon brak centralnego wsprarcia dla Polski jako marki jest barierą w uzyskaniu rozpoznawalności polskich produktów. Natomiast Jagienka Komorowska-Hellden zwróciła uwagę na udane wejście niektórych polskich marek kosmetyków do pielęgnacji ciała i włosów na rynki Danii i Finlandii. Jej zdaniem polskie produkty powinny dopasować się szatą graficzną i spójnością przekazu na rynkach nordyckich, gdyż design nie dostosowany do lokalnego konsumenta nie pozwala na zwrócenie uwagi na dany produkt.
Daniel Jastrun wskazał na markę i renomę polskich firm świadczących oustorcing usług IT w Szwecji. Dotychczas były one podwykonawcami, ale wieloletnie doświadczenie może pozwolić na wzmocnienie marki przez bezpośrednie wejście na rynek. W opinii Krzysztofa Gajdamowicza, załozyciela i prezesa Visimind AB, większe szanse na sukces w Skandynawii można osiągnąć zakładając spółkę w Szwecji.
Tuomas Asunmaa zapytany o zmianę w postrzeganiu Polski w Finlandii stwierdził, że rok 2022 i wsparcie Polski dla Ukrainy i pomoc okazana ukraińskim uchodzcom były bardzo pozytynym impulsem wśród Finów. Od tego momentu Polska i Polacy są o wiele pozytywniej odbierani w Finlandii. Z tym twierdzeniem zgodzili się pozostali paneliści, którzy mają te same spostrzeżenia w Norwegii, Szwecji i Danii.
Panel dyskusyjny podczas Otwarci na Skandynawię 2025 można uznać za niezwykle udany. Przedsiębiorcy biorący udział w Konferencji usłyszeli wiele interesujących spostrzeżeń, które mogą być istotnymi wskazówkami do skutecznego wejścia na rynek krajów nordyckich.
Bardzo dziekujemy organizatorom za zaproszenie do współpracy przy konferencji Otwarci na Skandynawię 2025. Uczestnictwo w wydarzeniach promujących współpracę polsko-skandynawską jest dla nas bardzo istotne. W tym i innych wydarzeniach dzielimy się naszą wiedzą i doświadczeniem związanym z gospodarką, kulturą krajów nordyckich. Zespół Rynku Nordyckiego organizuje i prowadzi specjalistyczne szkolenia, prelekcje i warsztaty poświęcone problematyce krajów nordyckich i nie tylko. Zapraszamy do współpracy