Karta HMS będzie obowiązkowa dla kierowców. Od 1 stycznia 2026 r. wprowadzony zostanie wymóg posiadania karty BHP w branży transportu dostawczego. Kierowcy i pomocnicy przewożący towary innych osób samochodem dostawczym lub osobowym będą musieli mieć widoczną kartę HMS podczas pracy.
Dowiedz się więcej o obowiązkowej kontroli tożsamości w Norwegii
Co to jest karta HMS?
Karta HMS to karta, którą pracownicy niektórych branż mają obowiązek nosić w widocznym miejscu w miejscu pracy. Jest to identyfikator, który pokazuje kim jest pracownik i dla jakiej firmy pracuje. Karta HMS potwierdza, że zarówno pracodawca, jak i pracownik są zarejestrowani w niezbędnych rejestrach publicznych. Pracodawca jest odpowiedzialny za to, aby pracownicy posiadali ważną kartę.
Inspektorat Pracy, podobnie jak wiele innych organów publicznych, może sprawdzić, czy pracownik posiada ważną kartę HMS.
Od 1 stycznia 2026 r. karta HSE będzie obowiązkowa w branży transportu samochodami dostawczymi. Wymóg ten dotyczy wyłącznie transportu towarów dla osób trzecich i obejmuje:
- Kierowców i pomocników (którzy znajdują się w pojeździe i wykonują pracę)
- Transport towarów przy użyciu pojazdów o łącznej masie nieprzekraczającej 3500 kg w przypadku pojazdów napędzanych paliwami kopalnymi
- Transport towarów przy użyciu pojazdów o łącznej masie nieprzekraczającej 4250 kg w przypadku pojazdów elektrycznych
Wymóg posiadania karty HSE nie dotyczy:
- Innych pracowników przedsiębiorstwa transportowego, takich jak pracownicy biurowi
- Transportu własnych towarów
- System kart BHP w branży samochodów dostawczych zostanie ograniczony w stosunku do transportu ciężkiego.
Norweska Inspekcja Pracy Arbeidstilsynet informuje że z dniem 1 grudnia 2025 będzie będzie można zamawiać karty HMS dla kierowców.
Płaca minimalna w branży transportowej w Norwegii
Warto przypomnieć, że od 1 czerwca 2025 r. kierowcy samochodów dostawczych będą są objęci prawem do minimalnego wynagrodzenia w Norwegii. Ogólne przepisy dotyczą pracowników wykonujących transport towarów drogami publicznymi pojazdami o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 tony. Od 1 stycznia 2026 r. przedsiębiorstwa zajmujące się transportem towarów za wynagrodzeniem samochodami dostawczymi na terenie Norwegii, o dopuszczalnej masie całkowitej od 2,5 do 3,5 tony, będą również podlegać wymogowi posiadania krajowej licencji na transport samochodami dostawczymi.
Rynek Nordycki zajmuje się kompleksową obsługą polskich firm wykonujących zlecenia w Norwegii, Szwecji, Danii i Finlandii. Zapraszamy do współpracy.
żródło: hmskort.no