NUF Norwegia to istotny temat dla firm, które wygrały zlecenia na realizację usług. Czy NUF musi być zarejestrowany jeszcze przed rozpoczęciem prac w Norwegii? Jak dużo czasu trzeba zaplanować na formalności związane z rejestracją w Norwegii.
NUF Norwegia to zagadnienie istotne dla każdej firmy, która planuje realizować zlecenia na terenie Norwegii. Uzyskanie zamówienia na wykonanie zlecenia w Norwegii jest dobrą wiadomością dla polskich przedsiębiorstw. Norwegia to bardzo stabilny i perspektywiczny rynek. Firmy oferującą wysoką jakość i kompetencje mają szanse na wieloletnią współpracę z norweskimi klientami jeśli pierwsze zlecenie okaże się sukcesem.
W przypadku pierwszego zlecenia, trzeba się zmierzyć z norweską biurokracją i założyć NUF w Norwegii i uzyskać numer organizacyjny. Czy to trudne? I tak, i nie. Na pierwszy rzut oka formularze są zrozumiałe i czytelne, ale procedura rejestracyjna jest złożona i wymaga wiedzy i doświadczenia. Z drugiej strony należy się uzbroić w cierpliwość, bo norweska administracja działa na zwolnionych obrotach. Zatem jak długo trwa obecnie rejestracja NUF w Norwegii?
Obecnie, w 2024 roku należy zarezerwować minimum 5 tygodni na samo uzyskanie numeru organizacyjnego. Niestety z powodu reorganizacji norweskich urzędów w czasach COVID-owych, część urzędników pracuje zdalnie. Ma to negatywny wpływ na szybkość wykonywanych czynności. Norweska administracja boryka się również z niedoborem pracowników. W latach minionych można było uzyskać numer organizacyjny już po 3, najwyżej po 4 tygodniach.
Najwięcej czasu zabiera oczekiwanie na nadania numerów personalnych d-nummerów właścicielowi, bądź członkom zarządu firmy ubiegającej się o rejestrację NUF. Jest to procedura niezbędna aby uzyskać norweski numer organizacyjny. Nadanie numeru personalnego jest wykonywane przez norweski rejestr ludności, który jest niezależny od norweskiego rejestru firm. To oznacza, że nie uda nam się przyspieszyć procesu rejestracji w wyjątkowych sytuacjach.
NUF Norwegia. Nadanie numeru organizacyjnego w Norwegii to dopiero początek formalności
Czy uzyskanie upragnionego numeru organizacyjnego w Norwegii oznacza koniec rejestracji? Niezupełnie, bo należy jeszcze uzyskać odpowiednie dostępy do norweskiej platformy elektronicznej, żeby móc wysyłać formularze online, które są wymagane przez norweską administrację skarbową, inspekcję pracy czy rejestr przedsiębiorstw. W wielu przypadkach niezbędne są też inne zezwolenia i identyfikatory dla pracowników w wybranych branżach, jak na przykład HMS-ID kort w budownictwie.