Szwecja jest 8 największym partnerem gospodarczym Polski. Polski eksport do Szwecji w roku 2018 wyniósł ponad 6 miliardów 200 milionów Euro. Natomiast wartość polskiego eksportu usług osiągnęła prawie 2 miliardy euro w roku 2018. Jaka jest struktura eksportu do Szwecji i czy mamy produkty, które są hitami eksportowymi?
Mimo nielicznej populacji, 10 milionowa Szwecja jest chłonnym rynkiem, który jest strukturalnie uzależniony od importu. Ważnym czynnikiem jest fakt, że szwedzka branża maszynowa, automotive i papiernicza są nastawione na eksport. Szwedzkie maszyny, środki transportu, farmaceutyki czy urządzenia telekomunikacyjne cieszą się dużą renomą na świecie. Łączna wartość szwedzkiego eksportu w 2017 wyniosła 230 miliardów dolarów. Dlatego szwedzcy eksporterzy pozyskują komponenty od tańszych dostawców, w tym z Polski. Bliskość geograficzna jest ważnym czynnikiem dlaczego polski eksport do Szwecji stale wzrasta.
PKB w Szwecji wyniosło ponad 53 tyś dolarów na osobę w 2017 roku.
Jakie grupy produktów cieszą się największym powodzeniem wśród szwedzkich odbiorców? Struktura polskiego eksportu jest zdywersyfikowana, ale najważniejszymi grupami są: elektronika, maszyny i środki transportu. Według informacji dostępnych w Atlas of Economic Complexity, części samochodowe są produktem cieszącym się największym wzięciem. Jakie inne produkty sprzedają się obecnie w Szwecji? Oto przykłady polskiego eksportu do Szwecji (dane z 2017 roku):
- produkty elektroniczne, monitory, transformatory, telefony, tablice elektryczne (wartość eksportu 922 mln dol)
- produkty i części ze stali, aluminium i miedzi (495 mln dolarów)
- meble i materace (260 mln dol)
- krzesła (150 mln dol)
- pojazdy silnikowe do transportu towarów (132 mln dol)
- elementy drewniane do budownictwa i stolarka budowlana (109 mln dol)
- gry zręcznościowe, planszowe i inny sprzęt do gry (98 mln dol)
- części do maszyn (76 mln dol)
- wołowina świeża i mrożona (47 mln dol)
- maszyny rolnicze (44 mln dol)
- wyroby czekoladowe (30 mln dol)
Jak widać na przykładzie powyższej listy, nie ma głównego produktu eksportowego do Szwecji. Jeśli chcemy aby nasz produkt zdobył serca szwedzkich odbiorców, warto dopasować strategię marketingową pod szwedzkiego klienta. Ponadto najważniejszymi czynnikami, które skłaniają szwedzkich odbiorców do decyzji o zakupie są: jakość produktu, sprawna logistyka, dbałość o BHP na etapie produkcji, regularne i elastyczne dostawy, prosta obsługa serwisowa i po sprzedażowa, przewidywalność kontrahenta i kondycja finansowa. Jeśli jesteśmy spełnić te wymagania, nic nie stoi na przeszkodzie, aby wejść z powodzeniem na rynek szwedzki.
RYNEK NORDYCKI oferuje usługi doradcze dla polskich eksporterów. Opracowujemy bazy danych potencjalnych odbiorców oraz doradzamy przy wyborze strategii sprzedaży dla potrzeb polskich eksporterów. Więcej informacji o naszych usługach znajdą Państwo na stronie USŁUGI