Identyfikator HMS-kort. Jak wyrobić karty HMS dla polskich pracowników budowlanych w Norwegii?

HMS-kort, Polskie firmy, które delegują swoich pracowników w ramach kontraktów na budowach w Norwegii muszą pamiętać o kartach HMS-kort. Bez nich pracownicy nie będą mieli wstępu na plac budowy. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby móc zamówić HMS-kort dla pracowników?

HMS-kort zostały wprowadzone w Norwegii ze względów zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa na placach budów. Każda osoba, która ma pracować na budowie w Norwegii musi mieć wystawiony identyfikator HMS. Ta zasada obejmuje również polskich pracowników delegowanych do Norwegii nawet w ramach krótkich zleceń.

Więcej przydatnych informacji związanych z realizacją zleceń w Norwegii przez polskie przedsiębiorstwa:

Żeby móc zamawiać karty HMS, polski pracodawca musi posiadać norweski numer organizacyjny i zarejestrować kontrakt w norweskim urzędzie skarbowym. Definicja osób objętym obowiązkiem posiadania ważnej jest szersza niż tylko pracownicy budowlani. Oto kogo obejmuje obowiązek posiadania kart HMS:

  • personel sprzątający na budowach
  • jednoosobowe działalności gospodarcze (enkeltpersonforetak)
  • pracownicy podnajmowani
  • personel wykonujący inne prace na budowach, np. na stołówce pracowniczej
  • w określonych przypadkach również osoby transportujące towar na plac budowy

Czy wiesz, że karty HMS-kort są również obowiązkowe dla pracowników branży sprzątającej w Norwegii?

HMS-kort w Norwegii
HMS-kort. Aby zamówić kartę, nowy pracownik musi posiadać norweski numer personalny

Karty HMS dla pracowników budowlanych można zamawiać online. Od 2021 roku funkcjonuje nowy portal, który jest o wiele bardziej przyjazny dla użytkownika niż poprzednia wersja. Jeśli posiadamy dostęp do norweskiej platformy altinn.no będziemy mogli również zalogować się do portalu hmskort. W przypadku polskich firm delegujących swoich pracowników do Norwegii na projekty budowlane, warto dokonać rejestracji firmy i rejestracji kontraktu nawet z 2-3 miesięcznym wyprzedzeniem. Z powodu COVID-19 i pracy zdalnej w norweskich urzędach, łączny czas oczekiwania w przypadku nowo zarejestrowanego podmiotu zagranicznego NUF może przekroczyć nawet 6 tygodni.

Chcesz bezproblemowo przygotować formalności związane z kontraktem w Norwegii? Zgłoś się do nas. Przygotujemy Twoją firmę do operowania zgodnie z norweskimi przepisami. Obsługujemy firmy na terenie całej Polski. Zapewniamy sprawną współpracę, wieloletnie doświadczenie i transfer wiedzy.

Udostępnij