Altinn Norwegia to coś jak EPUAP w Polsce, tylko o wiele lepszy. Elektroniczna platforma administracyjna to nie mrzonka. W 5 milionowej Norwegii Altinn jest powszechnie używanym narzędziem zarówno przez osoby fizyczne i przedsiębiorstwa. Nawet krótka awaria techniczna altinn jest bez wątpienia tematem nr 1 w wieczornych wiadomościach. Fizyczny kontakt z urzędnikiem został nieomal zredukowany do minimum. Jakie formalności polskie przedsiębiorstwa o statusie NUF i polscy pracownicy w Norwegii mogą załatwić za pomocą Altinn Norwegia?
Przeczytaj również – REJESTRACJA KONTRAKTU W NORWEGII
W związku z postępującą cyfryzacją procedur administracyjnych w Norwegii, coraz więcej podmiotów jest zmuszonych do rezygnacji z tradycyjnych form kontaktu z norweskimi urzędami. Wprowadzenie elektronicznych kart podatkowych dla wszystkich pracowników mobilizuje również polskie firmy działające i zarejestrowane w Norwegii do wdrożenia procedur online. Z Altinn mogą również korzystać osoby fizyczne zatrudnione w Norwegii i jednocześnie posiadające norweski numer personalny d-nummer lub f-nummer.
Po zalogowaniu do altinn.no można odebrać rozliczenia roczne od pracodawców, bądź poinformować urząd skarbowy o zmianie numeru konta. Ponadto Altinn.no jest dostępny dla polskich firm, które dokonały rejestracji NUF w Norwegii. Obecnie ponad 4 miliony osób fizycznych, a także ponad 1 milion przedsiębiorstw jest zarejestrowanych na norweskiej platformie usług elektronicznych.
Klikając altinn.no wejdziemy na stronę główną portalu Altinn. A tak wygląda strona główna w angielskiej wersji językowej.
Altinn Norwegia łączy procedury większości instytucji administracji począwszy od Norweskiej Inspekcji Pracy Arbeidstilsynet i urzędu skarbowego SKATTEETATEN, a skończywszy na Urzędzie Celnym. Obecnie jest dostępnych 1192 formularzy, i co warto podkreślić coraz większy udział mają druki, które można wypełnić online. Przykładowo ponad 75% procedur związanych z norweskim rejestrem przedsiębiorstw można wypełnić online. Dzięki temu firmy polskie, które realizują kontrakty w Norwegii, mogą za pomocą Altinn wykonać przykładowe procedury online:
- formularz kontaktowy i bieżąca korespondencja z urzędami
- zamówienie kart podatkowych dla pracowników
- raportowanie a-melding – PRZECZYTAJ WIĘCEJ
- rejestrację kontraktu i rejestracja nowych pracowników
- rozliczenie norweskiego podatku VAT (MVA) – TUTAJ SZCZEGÓŁY NA TEMAT MVA dla firm NUF
- przydzielanie uprawnień i dostępów do poszczególnych usług elektronicznych
- informacja o zmianach w zarządzie i inne aktualizacje niezbędne dla norweskiego rejestru przedsiębiorstw
Altinn Norwegia jest również dostępny w wersji angielskiej, która nie została jeszcze w całości przetłumaczona z norweskiego, co jest z pewnością tylko kwestią czasu. Cyfryzacja administracji norweskiej jest procesem ciągłym, i co jest godne uwagi wdrażanym bardzo konsekwentnie. Dlatego też możemy spodziewać się w przyszłości kolejnych etapów modernizacji.
W okresie pandemii spowodowanej wirusem COVID-19, działanie portalu Altinn jest nieocenione pod względem zachowania dystansu społecznego. Źródłem obecnych spowolnień w korespondencji z norweskimi urzędami jest to, że duża część pracowników biurowych wykonuje swoje obowiązki w domach zdalnie. Po norwesku nazywa się to hjemmekontor i wymaga niewątpliwie dopracowania.
Rynek Nordycki pomaga polskim firmom działającym w Norwegii i w innych krajach nordyckich. Dokonujemy rejestracji przedsiębiorstw, wdrażamy dostęp do Altinn.no, oraz doradzamy w prawidłowym wypełnianiu formularzy związanych z bieżącą działalnością w Norwegii. Ponadto organizujemy konsultacje oraz szkolenia z obsługi altinn.no dla działów kadr i księgowości. Więcej informacji o naszej ofercie znajdą Państwo na stronie SZKOLENIA